Aatjan Renders, Mask

For the series Mask, Aatjan Renders asked several befriended artists to make a mask, with which he then photographed them. At first glance it seems like the masks hide the identity of their makers, but in fact they are more like an amplification of it. Each mask is an echo of the makers’ ideas about what a mask is supposed to do. Some see it as a means of concealment, while others use it to stand out from the crowd. Also their choice of materials and visual language are very telling of their preferences. So in a way, the masks actually emphasize the makers’ personality – and accordingly, the result is a very intimate yet alienating portrait series.

When trend watcher Lidewij Edelkoort was asked what would be a conspicuous trend in the coming years, she answered: ‘Masks’. They are generally used to cover something op, whether that be a physical or abstract trait. In social media, for example, one usually only shows the positive or successful parts of life. Edelkoort anticipated a continuation of this trend of masking, where people pretend to be something they’re not. In the series Mask Renders inverts this practice, using masks to show who his subjects really are.

Aatjan Renders (Eindhoven, 1956) lives and works in Amsterdam. Ever since completing his studies at School of Photography in The Hague, he has been working as an independent photographer, both autonomously and on commission. He has worked for local design agencies and large companies alike, as well as for the Movies that Matter Filmfestival, the Dutch public broadcasting company and for artists such as Folkert de Jong and Remy Jungerman. Renders specializes in portrait photography, both in his free and commissioned work. Mask is the first show in which Renders presents his autonomous work.


Met trots presenteert C&H art space:
Mask, de eerste soloshow van Aatjan Renders.

Voor de serie Mask heeft Aatjan Renders bevriende kunstenaars gevraagd een masker te maken, waarmee hij hen vervolgens heeft gefotografeerd. In eerste instantie lijkt het alsof het masker de identiteit van de drager verhult, maar in werkelijkheid is het eerder een uitvergroting daarvan. Ieder masker is een afspiegeling geworden van de ideeën die de maker heeft over wat een masker is en doet. Sommigen beschouwen het als een middel om zich achter te verbergen, terwijl anderen het juist gebruiken om mee op te vallen. Ook de materiaalkeuze en de toegepaste beeldtaal zeggen iets over de smaak van de kunstenaar. In zekere zin zijn de maskers dus een accentuering van de persoonlijkheid van de maker. Het resultaat is een intieme, maar ook vervreemdende portretserie geworden.

Op de vraag ‘Wat gaat de komende jaren opvallen?’ antwoordde trendwatcher Lidewij Edelkoort tijdens de uitzending van Zomergasten ‘Maskers’. Over het algemeen worden maskers gebruikt om iets mee te verbloemen, of dat nu een fysieke of abstracte eigenschap is. Zo is het in de sociale media gebruikelijk om vooral positieve of succesvolle aspecten van jezelf te laten zien. Edelkoort voorspelde dat deze trend van maskeren zich voort zou zetten; dat mensen zich blijvend anders willen voortdoen dan ze werkelijk zijn. In de serie Mask draait Renders dit principe juist om. Hij zet maskers in om te laten zien wie zijn geportretteerden echt zijn.

Aatjan Renders (Eindhoven, 1956) woont en werkt in Amsterdam. Na het voltooien van de School voor Fotografie in Den Haag is hij aan de slag gegaan als zelfstandig fotograaf. Renders maakt zowel autonoom werk, als werk in opdracht. Hij fotografeerde onder meer voor ontwerpbureaus en grote merken als AkzoNobel, maar ook voor het Movies that Matter Filmfestival, de publieke omroep en voor kunstenaars als Folkert de Jong en Remy Jungerman. Zowel in zijn vrije werk als dat in opdracht, concentreert Renders zich vooral op de portretfotografie. Met Mask presenteert Renders voor het eerst zijn autonome werk.