Loek Grootjans | Gevangen licht

Het Zeeuwse licht gevangen in een film
Magazijnmeester noemt hij zich, maar spoorzoeker of detective zou ook op hem van toepassing zijn. Kunstenaar Loek Grootjans uit Vlissingen zoekt al jaren in water en aarde naar sporen van vakbroeders, kunstenaars en filosofen. read more

Loek Grootjans
‘Storage for Distorted Matter’
06.07 – 31.08.2014
Loek Grootjans (Arnemuiden, 1955) verzamelt en archiveert alles wat hem als mens en kunstenaar raakt. In 2008 begon hij met zijn project Storage for Distorted Matter. In dit veelomvattende project probeert Grootjans het leven te registreren en op te slaan. Zo verzamelde hij jarenlang het stof in zijn atelier. En de grond waarop Vincent van Gogh werd geboren. Ook het water waarin drenkelingen op Vlieland zijn aangespoeld heeft hij opgeslagen. Voor De zaak Piet Mondriaan, deel uitmakend van Storage for Distorted Matter, heeft Grootjans het licht verzameld dat Mondriaan in 1908 moet hebben gezien toen hij voor het eerst in Domburg aankwam. Deze verzameling heeft geleid tot een installatie in Vleeshal Zusterstraat: ‘Storage for Distorted Matter (Case P.M.)’. De zaak Piet Mondriaan.
Grootjans betoogt dat ‘het Zeeuwse licht’, dat Piet Mondriaan in 1908 voor het eerst in Domburg zag, zijn oeuvre grotendeels heeft veranderd en gevormd. Het licht is daar fenomenaal en volgens Grootjans onderzoek komt dat door de invloed van de Wester- en Oosterschelde, de stroming van de Noordzee en het Nauw van Calais. De zoutkristallen in het water zijn in de zomer vele malen groter dan in andere seizoenen en door de wervelende stromingen ter plekke komen die in de lucht terecht en beïnvloeden op die manier het licht. De zeewatertemperatuur is in september het warmst en daardoor zijn de kristallen het grootst in die periode. De manier waarop de kristallen het licht weerkaatsen levert een uniek effect op.
Grootjans heeft op de plaats tussen Westkapelle en Domburg, op het kruispunt van de kijkrichting van Piet Mondriaan van Domburg naar Westkapelle, een jaar lang water uit de zee gehaald en deels laten verdampen. Ook heeft hij op die plek duizenden foto’s gemaakt van het sublieme Zeeuwse licht. Hij heeft met zijn installatie historische gegevens met hedendaagse gecombineerd en biedt op geheel eigen wijze een nieuwe kijk op de kunsthistorie.
Mondriaan zette in 1908 zijn eerste voet op Zeeuwse bodem in Middelburg en ging vanuit de hoofdstad met de stoomtram naar Domburg. Grootjans brengt Mondriaan terug naar Middelburg en presenteert in Vleeshal Zusterstraat De zaak Piet Mondriaan, een installatie die bestaat uit onder meer een muur met alle data; 17 bewerkte zeekaarten; 52 flessen met zeewater met bijbehorende grote petrischalen met de zoutkristallen verwerkt in grote vitrines; 52 ingelijste documenten van de storekeeper van ‘Storage for Distorted Matter’; een videocompilate van duizenden foto’s van het sublieme licht van Domburg en een werk met de exacte plaatsbepaling en kijkrichting van Piet Mondriaan tijdens het maken van zijn schilderij ‘View from the Dunes with Beach and Piers, Domburg’.

Loek Grootjans